Translate in your language

Monday 3 September 2012

PENJELASAN SPEKULASI PELAJAR ENGGAN BERSALAM DENGAN ISTERI PM - KLPOS


Isu gambar membabitkan Isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor bersama sekumpulan pelajar Tahfiz ketika mengunjungi Rumah Terbuka Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar telah mencetuskan kontroversi.
 
Ianya berikutan tindakan sebilangan blogger politik yang cenderung menyokong Pakatan Rakyat menggunakan gambar milik KLPOS sebagai serangan peribadi seterusnya memberi gambaran serta persepsi negatif terhadap beliau.
 
Sewajarnya fakta maklumat terperinci dan sahih dilakukan pihak blogger-blogger berkenaan kerana laporan tersebut dilihat tidak menceritakan keadaan sebenar.
 
alt
 
Gambar di atas merupakan situasi sebenar yang berlaku pada Majlis tersebut. Pelajar-pelajar tahfiz yang turut serta hadir di Rumah Terbuka Menteri berkenaan bersalaman dengan Isteri Perdana Menteri sebagai tanda menghormati status beliau selaku isteri Pemimpin Negara.
 
Oleh itu, adalah kurang tepat jika persepsi awal dikeluarkan dari mana-mana pihak tanpa sebarang rujukan dan fakta sebenar apatah lagi menggunakan sumber gambar dari pihak yang tidak berkaitan.
 
alt
 
Spekulasi yang turut dikemaskini menerusi Harakahdaily ini diharap telah terjawab dan menjadi pengajaran kepada semua pihak agar lebih berhati-hati dalam memberi fokus kepada isu yang lebih relevan dalam menyebarkan maklumat yang bersandarkan kepada fakta dan adil.

sumber: klpos.com

61 comments:

  1. haram bersalam dgn bukan muhrim, budak2 ni dah akil baligh, sapa yg bangang sebenarnya?? Yang bangang adalah yang hulur tangan suruh cium, jangan sekali-kali menghalalkan yang diharamkan atas apa jua alasan kecuali yang betul2 boleh dimaafkan itupun kalau Allah swt terima, haram tetap haram

    ReplyDelete
    Replies
    1. WALAU PUN DIA NAK SIAT2 KULIT KO, JGN LE KO TAKUT... (PSSSTTTT .. KO TAKUT KAT ROSMAH ATAU ALLAH)

      Delete
    2. apa maksud tuan berkata begitu? ini perintah Allah swt bukan perintah PAS atau UMNO. kalau dah org nak siat2 saudara hendaklah takut pada Allah swt, walaupun nampak berat untuk dilalui tapi ini soal akidah, kita mohonlah dijauhi perkara2 sebegini. Jangan main2 saudara hatta berseloroh sekalipun.

      Delete
    3. Ohhhhhh Bang nuar dengan China Doll muhrim lah yee? Kalau anwar main depan korang pun halal lah ye? Cakap orang dia yang lebih... Meluat aku tengok Pakatan ni... Fitnah sana fitnah sini... Benda haram yang anwar buat dihalalkan pula? Hukum bersalaman dengan pemimpin yang bukan muhrim boleh, Dengan syarat pemimpin menghulurkan tangan dahulu... Apa lagi kau nak pusing lepas ni?

      Delete
    4. yang ini, hanya nuar dan Allah swt sahaja yang tahu dan akan dimuktamadkan di akhirat nanti, kalau benar maka kita sama2 tonton big screen besok, kalau tidak, habis pahala kita dapat kat nuar. Saya tidak berani menuduh kerana soal ini terlalu berat, tetapi anwar tetap saya ingati sbg antara manusia paling korupt dalam sejarah yang pernah kita temui, manusia seperti ini harus kita berhati-hati kerana talent yang diberi Allah swt padanya telah disalahgunakan. tolak anwar dan PR nya tapi janga le tolak PAS he..he..(insyaAllah lepas ni PAS akan diselamatkan dan jadi standalone)

      Delete
    5. PAS yang sesat lagi menyesatkan? tu lagi tak boleh pakai, Apa DAP suruh buat dia pi buat, Jadi anjing Pkr dan DAP saja PAS ni... PAS juga patut dijauhi, demi undi sanggup mengadaikan agama... Sanggup bagi kafir ceramah dalam Rumah Allah... Adakah itu baik?

      Delete
    6. Habis kalau PAS sesat, UMNO apa yer? Parti maksum bebas dari dosa ke?? Parti ahli syurga ke?? Jgn nampak org je saudara, memetik semula kata Hj.Hadi (....terkeluar daripada Islam cukup hanya dengan mengatakan politik suku agama suku), kalau UMNO mengaku yang ni, esok tahulah nasib, kalau tidak, apa nak takut, betul tak?? TOLONG FAHAM MAKSUD ISLAM AD-DIIN, ISLAM IS THE WAY OF LIFE. Politik bukan life ker?? Apa kau nak takut kalau kau ikhlas, persoalan pemimpin yang sebenarnya berniat memperalatkan agama, kalau diluar pengetahuan kita itu soal dia dengan Allah swt, cth macam sedekah kat org buta, kalau betul didalangi sindiket, itu dia jawablah esok2, kita yang bagi ni malaikat dah catit pahala. Agama sentiasa kita bawa bersama-sama di dalam diri walau dimana berada. Takkan nak pergi kerja atau sekolah takpelah agama tinggal jap kat rumah sebab urusan dunia suku agama suku. Jangan bodohkan diri saudara.

      Delete
    7. xkan la xde sorang kat sini sumur idup yg xpenah salam ngan bkn muhrim..amboi..baiknye korang...jgn tipua der...

      Delete
  2. Yee

    takkan isteri PM nak tolak budak2 tu nak bersalam? ibarat anak dgn emak yang dikasihi

    bila tak salam, korang spin kata pelajar enggan salam? bila salam lu putar mcm ni plak

    Ape pun tak bole........

    Datin Sri. teruskan perjuanganmu. jangan layan spesis mcm Yee ni. Majoriti rakyat Malaysia bersamamu.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak salam tak semestinya tdk hormat, sanjung atau berterimah kasih, cukuplah dengan menganggukkan kepala tanda hormat, tolonglah saudara, ini soal hukum perintah Allah swt, tak kiralah samada yg salam itu yg macam mak enon dah. Saya bukan bercakap soal politik, ini soal hukum Allah swt, perkara semacam nampak ringan tetapi bila dah terbiasa akan menjadi berat. Tanyalah ulama mana sekalipun baik UMNO baik PAS baik yg tak ada parti, saya tak rasa diorang akan bersetuju. soal rosmah, salahkah kita menegur kalau perbuatannya tak betul, apa dia ni maksumkah? baik nik aziz sekalipun, tidak semua apa yg diperkatakannya semuanya betul, dia pun terdedah kepada dosa seperti kita, jgn ambilkira golongan yg taksub, tdk semua yg dalam PAS itu merestui hubungan dengan PR, termasuklah aku sendiri. Yang ini biarlah mereka2 ini jawab didepan Allah swt esok sekiranya perbuatan/persekongkolan itu salah. Saya amat menghormati CT Hasmah, isteri PM yg paling best dan tdk bermusuh-musuh bukan mcm dia tuuu..., menyusahkan suami, semua pemimpin2 kanan UMNO tahu segala hal tentang dia nih tapi tak dizahirkan sahaja, kesian Najib

      Delete
    2. Tun Hasmah tak salam orang laki ke?

      Yee, ni isu remeh temeh la. Carik la isu yg lebih besar. Rosmah bkn nak jadi PM pun.

      Aku nak tanya pendapat kau bila blog pembangkang mengata dan memfitnah mcm2 psl Rosmah apa hukumnya?

      Delete
    3. kalau fitnah maka berdosa, kalau betul tidak baik membuka aib orang, rosmah kena lah sensitif sebab semua org fokus pd dia, esp pembangkang. saudara, saya pernah mengalami peritnya bila org cantas rezeki yg sememangnya dah dapat kat kita. faham2 lah maksud saya.....tanya lah mana2 pemimpin2 besar UMNO, diorang semua tahu. Dari banyak segi CT hasmah lebih elok dari RM. persoalan salam dgn bukan muhrim semoga dia tidak ulangi lagi dan pohon ampun pada Allah swt. Ingat HARAM tetap HARAM dan tak boleh dipandang ringan walau sebesar debu zarah.

      Delete
    4. Nk mghormati x pa..cm na plk bdk2 brya muhrim ka?ad skolah mnngh msh mghulurkn tgn sbgai hrmat

      Delete
  3. Kesian.entah apa lagi akan dispinkan mereka

    ReplyDelete
  4. ini lah yang PAS nak spin ... kalau tak salam , budak tu benci DS Rosmah , kalau salam ... budak tahfiz tu tak ikut hukum agama segala , podahhhh... banyak la korang punya sping . ptuihh

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan bermain dengan hukum yang telah ditetapkan dalam Al-Quran, renung balik saudara, ketepikan soal politik dahulu.

      Delete
  5. lucu dgn penyokong2 pembangkang dosa berslm dgn bkn muhrim tu dianggap terlalu besar.. dan dikecohkan betul2 seolah2 mengatasi dose berzina dgn chinadol,bini org dan meliwat tu kecik je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kecik atau besar tetap dosa, kecik lama2 boleh jadi besar, kenapa suka buat dosa kecik ke?? he..he..

      Delete
  6. YEE..haram bersalam dengan DS rosmah tp semalam cakap budak 2 enggan bersalaman sekarang budak tahfiz cium cakap haram..kenapa bendul sangat pemikiran ko nie...YEE dulu ko pernah cakap DS rosmah kerbau pendek ko tak tau ker hukum hakam halal haram..jenis spesis apa lah ko nie..lebih org paggil ko nie kaki belit songsang

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku mohon maaf, terlalu mengikut perasaan, pahala aku dah pun dapat kat rosmah, tak apa le. cuma ingat satu je pesanan dari aku yang jahil ini (tak salah kalau berpesan sesama Islam), haram tetap haram dan tidk akan menjadi halal kecuali atas alasan tertentu itupun jika diterima Allah swt. aku geram sangat sebab tahun lepas projek aku dan kawan2 dicantas hidup2 oleh dia ni. "mintak" banyak kami tak mampu nak bagi. betul tak tipu.

      Delete
    2. Marah pasal projek xdpt la ni! itu dah ditentukan Allah, jika kita beriman, InsyaAllah rezeki len akan menyusul. Xperlu marah, bersyukur slalu.

      Delete
  7. Nak kelentong tak agak agak.. kan dah kantoi.. wahahahaha.. siap tulis dalam blog konon budak tahfiz ENGGAN SALAM. Lawak aih rasanya fitnah yang terkantoi.. wakakakakaka..

    ReplyDelete
  8. semalam kau ckp lain,bila kluar gmbr ni ckp haram plak..salam salah,xsalam pn salah..dh xde bnda lain ke pencacai2 PR ni nk spin??smpai kan isu mcm ni pn nk dijadikan modal politik..bodoh snggh korang ni..alah nk ckp isu halal-haram knon..pegi ttup la pusat judi kat selangor tu dulu,khalwat ngan bini org tak haram??podah!!

    ReplyDelete
  9. Mula2 tulis enggan salam.. pastu kata bukan muhrim la pulak.. yang wan azizah tu terkepit dnegan laki lain xpa plak? humph.. gambar anwar siap laga2 pipi pun ada.. tak kesah plak korang ni..pelik

    ReplyDelete
    Replies
    1. PSSSTTTT.... JIJAH CUME DOK DLM KETE NGAN DREBA, PAS 2 BALIK TENGAH2 MLM... XPER KER...?

      Delete
    2. takpalah diorang dah berdosa kalau melanggar perintah Allah swt. Azizah dan Anwar pun manusia mcm kita terdedah kepada dosa. Kita tegurlah mereka sbg satu tanggungjawab.

      Delete
  10. kejap kona situ kejap kona sini.. eiii.. puak pembangkang ni.. bley blah la... kalau nuwar tu apa alasan korang? dia main berlapik? puihhhh.. wkaakakaoo

    ReplyDelete
    Replies
    1. lu masih mentah saudara....umur lu brp ha?? apa pemimpin lu ajar lu berprasangka buruk ke?? Lillahita'ala aku tak pernah menyokong dan bersetuju dengan anwar. Aku PAS original, solid bukan hybrid, PRU ni aku tak akan keluar mengundi.

      Delete
  11. kekekekekeke.. bangang punya portal.. sikit2 buat pitenah..lepas tu nak counter balik la kunun haram la salam bukan mahram.. aku dah boleh agak dah.. in fact.. org pandai semua leh agak dah.. memang kita tunggu pun korang spin mcm tu. tp yang tak pandainya.. korang tak cermin dulu pemimpin korang. wan azizah pun sama ja aku tengok pegang tangan bukan muhrim, nurul izzah pun sama.. kalid gagap?? jangan cerita la...asa rosmah buat semua nampak jahat di mata korang. aku malas melayan daaa

    ReplyDelete
  12. mula2 'budak tahfiz enggan salam rosmah'.. kantoiii.. pastu lepas kantoi, 'budak tahfiz salam rosmah bukan muhrim'.. lepas ni? kelakar kadang2 apabila memikirkan sikap pembangkang. setuju dengan ina.. ada juga gambar2 yang saya lihat pemimpin kanan pembangkang bersalaman dan berpegangang tangan sesama bukan muhrim. KENAPA TIDAK DISENSASIKAN HARAKAH DAILY?

    ReplyDelete
  13. Apa lah bodoh sgt budak2 tu mcm anak je lah... Klu tak salam nnt kata datin sri berlagak bila salam kata haram plak aduh pas ni mmg sial lah ada2 je isu yg drg nak buat

    ReplyDelete
  14. Bg akak kita perlu jaga maruah org lain jugak... Lg2 bila stastus sebagai isteri perdana menteri, klu org bg tgn nk salam dia tak ambik tak ke malu. Besar budak2 tu tak ke drg rasa terhina bgs ke klu kita hina org? Tak kan dalam islam pun ada kata tak baik klu kita malu kan seseorg dpn org ramai lg pun juat salam mcm tu ibarat mak dgn anak lah.... Akak tak rasa tak salah apa yg datin sri buat ni....cuma biasa lah pembangkang kan sentiasa tak puas hati ngan datin sri so sabar je lah k

    ReplyDelete
  15. Pukimak punya sial apa dsr buat senua salah tp klu anwar liwat dpn pembangkang pun drg kata anwar buat ada sbb tu bangsa anak haram mcm ni jgn bg muka n jgn layan anjing tau melalak je......

    ReplyDelete
  16. Pukimak2 ni semua mmg tak de keja lain duk ikot blkg dtsri cari isu drg ni semua dah mcm anjing pukimak yg kelaparan mcm sial je,biar lah apa yg dia nk buat takat ni aq tak nampak lg benda tak baik lg dia bt utk rakyat... Lain lah pukimak sial punya pembangkng hari2 menyusahkan org

    ReplyDelete
  17. Aku sokong dgn kak bedah pembangkang mmg mxde keja lain asik cr salah datin sti rosmah je....mcm dah xde keja lain dlm hidup drg tp klu anwar buat apa semua tak salah jan

    ReplyDelete
  18. MARI KITA HARUSKAN PAS...DAN INI LAH PUNCANYA MENGAPA AKU DAN RAKAN-RAKAN TAK PERCAYA DENGAN PAS.....HIPOKRIT DAN PEMBOHONG....KALAU INI LAH ISLAM YANG PAS PEGANG.....ALLAH HU AKHBAR...LAKNATI MEREKA INI....SUPAYA TIDAK MENGHANCURKAN ISLAMMM..... TALIBAN PUN TAK SEBURUK PASSS......MENJIJIKANNN

    ReplyDelete
  19. pakatan harami nie mmg dh x de kerja...hari2 kerja nk fitnah ds rosmah sedar la diri tu wahai blogger2 pakatan harami wey...mcm mana pemimpin dia mcm tu la jugak blogger2 dia jahil ilmu agama....

    ReplyDelete
  20. Hampeh jer politik no baik aku layan gitar lg best

    ReplyDelete
  21. lebih baik tidak bersalaman, kalau nak sangat salam tanda hormat biarlah berlapik, masing2 kan ada kain serban kat bahu tu, nape tak gunakan? apa2pun jangan permudahkan hukum Allah... semuanya telah termaktub dalam quran batasan aurat dan sebagainya...

    ReplyDelete
  22. elokje budak-budak tu salam tanggan dsr cium tanggan lagi kalau nak buat cerita tu agak-agaklah janganlah smpai nak menipu suka sanggahlah parti pebangkang ni menipu kalau nak memburukkan orang mmg pandai. ...

    ReplyDelete
  23. yee, sy rasa anda seorg yg bijak agama.. jd sy rs anda pun msti tau pasal ini. "bersalaman dgn pemimpin bukan muhrim x haram selagi tidak menimbulkan syahwat".

    ReplyDelete
    Replies
    1. kitab mana yang sebut tu? sila jelaskan ....mungkin saya tertinggal. sebaik2nya jangan mengikut hukum aqli. Tun M banyak menggunakan hukum akal bila berhujah bab2 agama, sementara dia masih bernafas ni, mari kita sama2 doakan semoga beliau perbetulkan kesilapan lampau. Jangan confront kerana ianya hanya akan mengundang pihak ke3 yakni syaitan.

      Delete
    2. maaf saya tak adalah bijak hal2 agama, biasa2 saja, mana yang baik perlu dikongsi, kita kongsi bersama.

      Delete
  24. Xde kaitan dgn politik bahalul..kalau haram tetap haram..hukum Allah tetap diutamakan..tak kira la ko pas ka umno ka, pakatan ka, hukum tetap hukum...

    ReplyDelete
  25. Xde kaitan dgn politik bahalul..kalau haram tetap haram..hukum Allah tetap diutamakan..tak kira la ko pas ka umno ka, pakatan ka, hukum tetap hukum...

    ReplyDelete
  26. salam pn salah,xsalam pn salah...
    mmg btl bukan muhrim haram,tp ko pk la DS rosmah tu dh ibarat mcm mak diaorg...
    puok2 pembangkang ni sngaja nk jadikan isu tntng ni..sedar lh sikit oi.puak2 pas lg teruk perangai

    ReplyDelete
  27. Hahaha kalau rosmah ingat pulak bab ugama lebai2 kera ni.. Kalau dah dasar munafik memang asyik nampak salah org lain .. Weyyy selak dulu tengok dalam kain sendiri baru boleh tengok dlm kain org lain.. Perangai lebai kera pembangkang jauh lebih hina dari rosmah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan terlalu prejudis terhadap golongan alim, jangan hanya segelintir yang buat perangai jahat, maka seluruh yg lain disumpah seranah. Ingat, bila kita dah meninggal esok, golongan mana yang akan sembahyangkan kita. Saudari boleh baca ke keikhlasan hati orang?? Pernah dengar tak kisah masa peperangan di zaman nabi saw dahulu? seorang sahabat telah memancung kepala seorang tentera kafir sedangkan kafir itu merayu supaya jangan di bunuh dan telah mengucap 2 kalimah syahadah. Bila nabi saw bertanya kenapa dibunuh kafir itu sedangkan dia mengucap, maka sahabat menjawab kafir itu mengucap sebab takutkan pedang aku. Lantas terus sahabat ditegur oleh nabi saw, apakah engkau tahu keikhlasan hati kafir itu? Berkongsi yang baik apa salahnya, betul tak, yang baik datang dari Allah swt yang buruk datang dari saya...

      Delete
    2. harakah yang munafik tu bai.. buat akhbar bukan nak sebarkan syiar islam tapi menabur fitnah... beza rosmah dengan lebai kera .. rosmah tak pernah kena tangkap khalwat sebaliknya lebai kera penuh dengan nafsu..

      Delete
  28. OMG seriously? is this what opposition capable off? making jokes around?

    ReplyDelete
  29. Datin Seri, please do you social work as always. just dont care about what oppositions talk about you!

    ReplyDelete
  30. if they don't ot didn't spin, they're are not oppositions

    ReplyDelete
  31. tak habis-habis puak pakatan ni lagi-lagi harakah,asyik nak menipu jer.apa cerita ni ??? apa salah Datin Seri Rosmah tu ??? ada ker dia kacau puak pakatan haram ni ??? udah-udahlah !!! jangan nak kencing rakyat lagi !!!

    RENUNG-RENUNGKAN

    ReplyDelete
  32. pe ke haram sial nye pembangkang ni,mula2 kata si budak2 tahfiz tu x salam rosmah bile dah kantoi mereka spin cerita kata haram rosmah bersalam dengan budak tahfiz.
    nmpk sngt pembangkang ni semakin sial dan penipuan mereka semakn terbongkar,dasar manusia sial yg lahanat.
    tgg la nanti si pembangkang tu spin cerita pe lagi,x habis2 dengan fitnah mereka yg basi

    ReplyDelete
  33. dalam islam bagi tidak mejatuhkan maruah seseorang adalah diharuskan mengambil salam orang yang menghulur kepada kita terutama di khalyak ramai...
    tapi ada jugak yang saja nak wat isu tidak tentu hala...
    tolong la cari isu lain aku dah muak dengan fitnah sial korang nie haish...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maruah atau dosa saudara pilih? tolong klasifikasikan antara perintah wajib dan harus. Tanda hormat tidak semestinya bersalam dalam kes ini, tunduk hormat dengan senyuman juga sudah memadai, kalau dah tahu itu semua budak2 tahfiz yang persoalan halal dan haram adalah fundamental bagi mereka, kenapa pergi hulur tangan, RM ni takkan lah itu pun takleh fikir. Persoalan ibarat ibu dengan anak/tdk mendatangkan syahwat itu perkara lain, hakikatnya perbuatan itu adalah HARAM.

      Delete
  34. ini jelah keje si pembangkang hnya tau menspin kn cerita.. itu je!

    ReplyDelete
  35. ape bende laa,
    mcm bengong je fitnah manjang shja

    ReplyDelete
  36. damn la, fuck 4 puak jahanam pembangkang !

    ReplyDelete
  37. Kenapa perlu dihebuhkan isu bersalam nie.Kan sebelum nie F.L.O.M dah membuktikan bahawa bersalam dengan Salman Khan & Chong Wei,adalah perkara normal bagi seorang muslimah....biasa saja...mana ada salah...barulah 'standard international' dan 'urban' bro.

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.

ANDA MUNGKIN SUKA NAK BACA.. TERSERAH PADA SELERA MASING-MASING..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...