Translate in your language

Tuesday 14 May 2013

Asal Penggunaan Simbol @



Kamu pasti sudah tidak asing lagi dengan kata “email”. Yup, email merupakan surat elektronik yang banyak digunakan orang ketika ini. Bahkan tak jarang seseorang memiliki lebih dari satu alamat email. Oh iya, kamu pasti juga sudah ada alamat email kan? Cuba kamu perhatikan, pasti disetiap alamat email ada simbol kecil berbentuk “@”. Nah, tahukah kamu simbol apa itu? Dan mengapa disetiap alamat email ada simbol itu.

kamu sudah tahu atau belum apa itu email? Jika belum, maka cuba kamu baca dulu tentang apa itu email . Sama seperti surat-menyurat yang memerlukan alamat pengirim dan penerima,  email pun diperlukan alamat pengirim dan penerima. Namun ada satu tanda yang sangat khas dalam penulisan alamat e-mail ini iaitu simbol @ atau dibaca at yang berarti “di” (awalan untuk menunjukkan tempat) atau “pada”.
Dahulu kala, sebelum digunakan sebagai simbol pada alamat email, @ digunakan untuk menggambarkan bayaran atau berat suatu benda, seperti contohnya jika membeli 6 buah pencil, maka akan ditulis “6 apel @ rm1000”.

setelah itu muncul lah idea untuk menggunakan simbol @ pada email. Idea ini dicetuskan oleh seorang  yang bernama Ray Tomlinson. Waktu itu ia memilih menggunakan lambang @ kerana menurutnya lambang itu sangat membantu, sebab mirip huruf “a” untuk address/alamat lembaga pemilik email yang dituju. Dari sinilah lambang @ terus dipakai hingga sekarang.

Simbol “@” ini memiliki kegunaan yang penting , di Internet.  Simbol @ atau “at sign” berguna untuk memisahkan nama user/pengguna yang online dari alamat emailnya, sebagi contoh jojo@xmail.com. Tanpa menggunakan hurup @ ini, alamat email yang kamu tuju takkan dapat sampai pada penerimanya. kerana begitu pentingnya simbol @ ini, maka pihak pembuat keyboard meletakkan simbol ini khas pada susunan keyboard. 


Cuba  kamu perhatikan di keyboardmu, pasti ada simbol @ ini kan?


2 comments:

  1. Saksikan bagaimana peristiwa 'BlackOut' dirancang, video ini dirakam oleh.....

    >>>>>>> MediaRakyat.com <<<<<<<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan nak menipu di sini.. berambus!!!

      Delete

Note: only a member of this blog may post a comment.

ANDA MUNGKIN SUKA NAK BACA.. TERSERAH PADA SELERA MASING-MASING..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...