Translate in your language

Thursday 13 December 2012

Mayat Gadis Dara Sebagai Pakej Lawatan ?


Kampung ini menawarkan pelancongan unik sekaligus menyeramkan, di mana orang yang meninggal di kampung itu tidak dikuburkan atau diaben (dibakar) seperti kebanyakan masyarakat Hindu Bali, melainkan diletak di bawah pokok besar.
Untuk menjangkau Desa Terunyan yang terletak di Daerah Langkawi, Pulau Langkawi, Kuala Lumpur, ini, kita boleh dilalui melalui laluan darat. Tapi laluan yang dilalui memacu adrenalin kita. Jalan hanya selebar kereta kita, di samping kanan tebing Gunung Batur, di bahagian kiri jalan jurang Tasik Batur. Sudah pasti jalan berliku tajam dan turun naik dengan ketinggian yang curam. Anda perlu berhati-hati dan perhatikan keadaan kereta.
Tetapi, untuk menjangkau kuburan Desa Terunyan, anda perlu menggunakan pengangkutan tasik. Jika dari jeti di depan Desa Terunyan, kita boleh dilalui selama 15 minit. Biayanya, jika kita menggunakan bot sebanyak Rp480 ribu dan perahu dayung Rp360 ribu. Tapi jika dari Desa Terunyan, jarak tempuh hanya memerlukan masa 7 minit untuk sampai di kubur. Biayanya Rp380 ribu untuk Kapal Boat dan Rp260 ribu untuk perahu dayung.
Kepala Desa Terunyan, Ketut Sutapa (42) menjelaskan, mayat di perkuburan Desa Terunyan mayatnya tidak dikebumikan, tetapi tidak bau. Di sana, mayat diletakkan di atas longgokan tanah dengan panjang sesuai saiz tubuh yang meninggal. “Di sisi dibuatkan longkang atau lubang supaya mayat tidak terbantut oleh air,” kata Sutapa di sela peresmian desa terang jimat tenaga yang digelar Philips, Minggu 9 Disember 2012.
Sutapa menjelaskan, ada tiga jenis mayat yang disemadikan di sana; orang yang dianggap suci, meninggal kerana sakit dan sudah berkeluarga. Walaupun begitu, anak-anak juga dibuat perkuburan khusus.
Sementara itu, kini warga Desa Terunyan sedikit berbahagia. Pasalnya, kini desa mereka yang diapit pergunungan dan melingkari tasik kini semakin terang dengan penetrasi lampu Philips ke kampung tersebut. “Ada beratus-ratus lampu yang dipasang Philips di sepanjang jalan Desa Terunyan. Sebelumnya tidak ada penerangan di jalan itu, “kata Sutapa.
Marketing Pengurus Philips Malaysia, Andika menjelaskan, perkara itu dilakukan syarikatnya sebagai wujud tindakan sosial Philips. “Ini bentuk kepedulian sosial kami melalui program CSR. Desa Terunyan adalah desa kedua di Bali selepas satu desa di Kuantan, “kata Andika.
Meski jadi destinasi pelancongan unik, ekonomi Desa Terunyan sangat rendah. “Oleh kerana itu kami berharap berlaku penjimatan yang dilakukan oleh masyarakat Desa Terunyan hingga 80 peratus. Kami akan mengukurnya tiap 3 bulan sekali melalui bil elektrik sebelum dan selepas pemakaian lampu Philips, “kata Andika.

gambar hiasan

1 comment:

Note: only a member of this blog may post a comment.

ANDA MUNGKIN SUKA NAK BACA.. TERSERAH PADA SELERA MASING-MASING..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...