Translate in your language

Tuesday 10 July 2012

GILA?? 'KEMALUAN MAMAK' REBUTAN WANITA??


Ramai wanita sekarang berebut untuk mendapatkan 'kote mamak'. Kote mamak yang dimaksudkan ni bukan yang korang pikir, ia adalah sejenis tumbuhan/buah yang dinamakan 'kote mamak' atau nama saintifiknya 'samanea saman'.

Buah kote mamak ini dikatakan mampu menyembuhkan pelbagai penyakit termasuklah darah tinggi dan kencing manis.


Namanya mungkin sangat kurang sopan jika disebutkan namun khasiatnya amatlah bernilai. Hai, buah punya khasiat, mamak punya anu dapat nama.

Orang Perlis memanggil buah ini sebagai BUAH KOTE MAMAK . Anda pernah makan buah ini ? Buah ni masa mudanya hijau, bila masak berwarna hitam.. Kalau nak makan dipecahkan kulitnya, isinya kehitam-hitaman, berlapis2 macam asam keping, rasanya pahit2 manis..

Kata orang tua2 bijinya boleh dibuat obat kencing manis. orang sekarang dah tak reti makan buah kote mamak walaupun mai dari kampung. kehadiran bunga kote dari pokok yang sama menandakan buah kote sudah sedia untuk dipetik.

a dikatakan berasal dari Kepulauan India . Di Malaysia , ia membiak liar di pinggir hutan dan jalan. Ketinggian pokoknya boleh mencapai sehingga 50 meter. Ia dikategorikan sebagai buah-buahan bermusim iaitu di antara bulan Ogos hingga Oktober. Pokoknya boleh ditanam dengan menggunakan biji benih dan keratan batang. Kebiasaannya isi buah ini dimakan mentah dan bijinya direbus untuk dijadikan penawar kepada penyakit kencing manis.

"Buah Kote Mamak : Buah ni memang hitam, keras, panjang, kalau jatuh kat tanah yang lembut biasanya ia akan terpacak. Mungkinlah dek sebab 'doctrine signature' sebegini yang menyebabkan ia di kenali sebagai Kote Mamak. Dikatakan biji dia diproses untuk dapatkan minyak, dan digunakan untuk mengurut 'anu..... supaya gagah dan terjaga. Kiranya Kote Mamak ni memang herba untuk lelaki"...


"Adakah anda berbuah Kote Mamak ...?"

Buah kote Mamak yang cedera ...
Sumber : Anak-Anak N9

7 comments:

  1. Woww..panjanggg....

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. tukarkan nama lainlah, tak manis disebut dan didengar!

    ReplyDelete
  4. Nama lain bagi buah KM ni ialah buah Hujan-Hujan... Saya pun org Kedah, segan la nak sebut KM ni.

    ReplyDelete
  5. zamzarina,tajuk lucah tapi bukan lucah hahaha

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.

ANDA MUNGKIN SUKA NAK BACA.. TERSERAH PADA SELERA MASING-MASING..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...