Translate in your language

Tuesday 24 July 2012

DALANG FITNAH WIKIPEDIA ROSMAH MANSOR DIDEDAHKAN..


Salam Ramadhan..

Alhamdulillah semalam terlaksana sudah tanggungjawab ZZ untuk menyebarmaklum akan perkara sebenar fitnah yang yang mengaitkan Farit Ismeth @ Pak Ngah dengan seorang VVIP.. Syukur kerana perkara ini terjawab kerana ramai di luar sana yang selama ini beranggapan perkara itu benar.. Berkat Ramadhan Al-Mubarak.. 

Dikesempatan ini ZZ harap kita semua umat Islam tidak menuding jari antara satu sama lain siapa yang menyebarkan fitnah tersebut.. Yang penting perkara sebenar telah dijelaskan.. ZZ juga nak ucapkan terima kasih kepada semua pihak tidak kira daripada pihak mana sekalipun yang telah menyebarluaskan pendedahan tersebut.. Ramai juga pihak yang mengakui selama ini tertipu dengan cerita palsu tersebut.. Sekurang-kurangnya kita masih lagi bernyawa untuk mengetahui cerita sebenar..

Berbalik kepada tajuk posting ZZ.. Hari ini inbox ZZ dihujani berbagai pertanyaan itu dan ini.. tidak kurang juga yang memberikan informasi-informasi.. Antara banyak-banyak emel di inbox ZZ semalam, ada satu emel ini menarik perhatian ZZ kerana ia melibatkan pendedahan ZZ semalam..


WIKIPEDIA

Disinilah antara punca hal ini berlaku.. Ramai yang tak pasal-pasal dapat dosa kering menyebarkan fitnah yang mereka percaya ia perkara sahih! Jom kita baca sikit tentang Wikipedia..


Maafkan ZZ andai penjelasan ZZ ini kurang tepat.. Almaklumlah ZZ bukan seorang yang arif dari segi teknikal dan internet.. Apa yang ZZ cuba jelaskan adalah berdasarkan bacaan dan pemahaman sendiri..

Jika dilihat daripada penerangan di atas.. Wikipedia adalah 'Open Source' yang mana artikelnya disumbangkan oleh 'volunteers'.. Justeru, rujukan di sini tidak semestinya tepat dan diragui.. Bak kata orang, 'baca boleh percaya jangan'..

Berbalik kepada emel yang ZZ terima, menurut pengirim Dalang yang bertanggungjawab menyebarkan fitnah di Wikipedia terdiri daripada beberapa individu yang sengaja nak memutarbelitkan fakta.. Mari kita dedahkan sekarang... Lihat gambar dibawah..

 
'Screen shot' di atas menunjukkan tiada maklumat 'Farid Ismeth' seperti yang telah diubahsuai pihak tertentu.. Walaubagaimanapun, maklumat di Wikipedia tersebut telah diubah sebanyak lebih 60 kali dengan memasukkan beberapa fakta 'negatif' dan palsu.. Menurut pengirim emel, beliau telah membetulkan fakta yang sebenar bagaimanapun pihak satu lagi akan menukarkannya kembali.. lihat dibawah:

SC1

SC2

SC3

Pada 5 June 2012,  seseorang yang menggunakakan alamat IP: 115.134.32.194 telah mengubah maklumat 'spouse' dan memasukkan nama Farid Ismeth..

SC 1: Rekod pengguna IP address 115.134.32.194 telah melakukan beberapa perubahan maklumat
SC 2: Menunjukkan maklumat Farid Ismeth telah dimasukkan
SC 3: Menunjukkan versi sebelum diubah oleh 115.134.32.194

Lagi individu yang bertanggungjawab menyebar fakta fitnah:

SC4

Mengguna ID: Mrarifufu, telah memasukkan fakta dibawah (bold) (rujuk SC 4)

She married Najib Tun Abdul Razak in 1987 and the couple have two children - Nooryana Najwa and Norashman Razak. In addition to them, Rosmah also has three other children - Azrene Soraya on her first marriage with Farid Ismeth Emir, and two other children from her second marriage with Abdul Aziz Nong Chik..

Walaubagaimanapun, setelah disemak, user “Mrarifu” telah memadamkan akaun Wikipedianya. Rujuk SC 5..

SC5

Seorang lagi pengguna “Plastikspork” telah memasukkan Farid Ismeth Emir as the 1st spouse of Datin Seri Rosmah, rujuk SC 6..
SC6
Juga lihat SC7 bagaimana pemilik akaun yang menggunakan IP 115.134.32.194 telah membuat beberapa perubahan fakta dalam tempoh 24 jam..

SC7

Justeru, ZZ menyeru agar pihak berwajib seperti SKMM & PDRM dapat mengambil tindakan terhadap individu-individu terbabit yang telah menyelewengkan fakta melibatkan Isteri Perdana Menteri.. Individu tersebut juga bertanggungjawab menyebabkan ramai rakyat Malaysia terpengaruh dan percaya dengan cerita fitnah mereka itu.. 

Tambahan pula, sudah tentu maklumat ini juga menjadi rujukan 'dunia luar' untuk mengetahui latarbelakang negara kita termasuklah pemimpin dan keluarga mereka.. Dalam hal ini, kita semua tak kira latar belakang dan fahaman politik, tidak seharusnya menjadikan sumber rujukan ini sebagai tempat 'main-main' atau apa saja maksud.. Kita perlu hormat kepada pemimpin dan sejarah..

Harapan ZZ agar kita semua dapat menghayati bulan Ramadhan dengan saling menghormati antara satu sama lain tanpa mengira perbezaan warna kulit mahupun pegangan politik..


ZZ ~ Saudara.. Semua orang nak sambut Raya, tapi ramai juga yang tak cukup puasa..(tak termasuk wanita baligh) Fikir-fikirkan...
  
CC: Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM)

122 comments:

  1. Yg pasti rosmah ganti najib. Pttnya menteri yg laksanakan tugas. Dgk nenek. Cool je dgn mahathir

    ReplyDelete
  2. rasanya tak pernah pulak rosmah ganti najib. biasala dah kering idea. habis semua dibalun sampai pakngah yg tak terlibat pun terpalit sama

    ReplyDelete
  3. Apa lagi la Rosmah nak ganti Najib, tang mana Rosmah masuk campur urusan negara anon 3.39? Bagi bukti sikit

    ReplyDelete
    Replies
    1. tang beli cincin dan beg birkin....gaji pm katalah 30k sebulan...cuba check harga 2 perhiasan yg selalu di pakai..cubalah.. buka minda dan tanya lebai goggle......

      Delete
    2. hape ko ingt si najib tu mesken ke sblm die msk politik!! ko yer la.. meskin sampai bila2..miskin ilmu, meskin akal.. ade otak xnk pakai..

      Delete
    3. hek elllehh ... tak kan rosmah nak cerita kat orang barang yang dia dapat ada yang dihadiahkan semasa lawatan beliau bersama PM ke luar negara.. ko ingat rosmah tu mulut jahat macam ko ke..

      Delete
    4. masih ada lgi yg dok percaya cite beg dgn cincin tuh. pastu dok tanya google. bengong.

      Delete
    5. era paklah kita tau KJ n the geng campur urusan Paklah yg ta tau apa apa tuu, sehingga anu war liwat pun dia tak sedar, idea tubuh suruhajaya tibai PDRM dtg dari anu war tp tak direct belasa lah dia suka belakang, so cara main belakang lah, tang rosmah kita lihat ibu bapa terlibat program permata dulunya tak berparti kini da sokong BN , anu war dia mati berangan nak jadi PM, itu aja,

      Delete
    6. This comment has been removed by the author.

      Delete
    7. bab cincin tu pikit logik la.. xke bodoh rosmah nk beli cincin 24 juta guna kastam... nape xpakai kt tgn ja... try search "fitnah cincin rosmah" kt google.. dah byk bolger2 dedahkan penipuan tu tq

      Delete
    8. kesian Rosmah, dlm byk2 isteri PM dia yg paling byk ditaburkan fitnah...tkpelah biarkan ajelah kerana Islam dh kata....jika fitnah2 itu tk benar, sipemfitnah akan menghadiahkan pahala2nya pd Rosmah dan jika sudah habis pahala2nya dosa2 Rosmah pulak akan dipikulnya...MASA ITU BARU CUKUP AKAL PENYEBAR2 FITNAH...

      Delete
  4. Xkn la bru thu psl wiki nie??atoyaiii ZZ bdk kecik pn thu la sources nie leh d wt n xleh d pcye..len la pdf..adoinye pn..! psl rosmah mmg nk gnti najib pn..1st lady msia pn die sptt nye permaisuri agong la..2la jelas kot..perasmian pape..kdg2 die y rasmi..adoiye pn..die wife jer kot dk diam2 pasang rambut tggi2 suda jgn nk kepochi sgt la

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko ingat dia sesuka hati nak merasmikan majlis ke.. ko tahu ke ada majlis dia dijemput khas.. ada masa pm terlalu sibuk dan minta rosmah yang hadiri majlis.. ini bermakna rosmah bukanlah seorang yang sombong.. pada aku dia berjiwa rakyat..

      Delete
    2. ape punye bangang manusie kau ni..kau ikut kerajaan isketam bola ke??habis tuh timbalan tu ape gunenye..ape punyeeee bahalol manusia la kau ni..aku rase kau ni sekolah kat reban ayam la..

      Delete
    3. ikut suka pm la dia nak suruh sape.. korang ingat semua kat jpm tu free mcm korang ke.. apa salahnya mereka bekerjasama suami isteri.. ko sakit kat mana.. dalam rumahtanggapun kalu suami isteri bekerjasama berkat..

      Delete
  5. Buat ler lagi fitnah....nanti di panah petir baru tahu!!!!

    ReplyDelete
  6. alah aku tgk ada sorang pelakon drama menda kat tv3 tu selamba ada 2-3 color beg birkin dr model yg sama....xde hal pun

    ReplyDelete
  7. Salam Kakak ZZ,

    Nampak ayu dengan telekung kat depan kaabah tu.

    Soalan saya.
    Kenapa perempuan Islam mesti bertelekung atau menutup aurat bile ke Mekah takpun bila ke masjid? Adakah Allah tuhan kita tu cuma di Mekah atau dimasjid sahaja :)

    India pun mati, Cina pun mati, Melayu pun mati juga bila tiba ajal. Takkan nak biarkan aurat mahkota wanita tu di tatap oleh yang bukan muhrim selama nyawa dikandung badan.

    Tak kan tak belajar intipati cerita Isra' dan Mikraj. Baru je lepas kan.

    Kasihani diri sendiri dulu ya Kak ZZ.
    Jangan jadi Islam sebab ikut orang ja.

    Menulis blog pandai.. Tak kan bab menjaga aurat tak pandai kan :)
    Itu bukan dosa kering lagi tu.... tak tau nak sebut dosa apa. Basah ke lembab ataupun meletup letup kepala tu. fikir fikir kan ye.

    Wassalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg kau mengeji kak zz tu dpt pahala ke? kau tk pernah buat dosa? mungkin kau dah dijamin syurga dan ada lesen nk cerca dan hina org..

      Delete
    2. Salam,
      Saya yg tengok gambar dia pun dosa juga. Abis tu, nak suka ja la tengok dosa. Syaitan suka sangat bab dosa ni.

      Perintah Allah tu, bukan saya suka suka cakap. Siapa yang mengeji? Diri sendiri yg meletakkan diri tu ditempat yang tak sepatutnya.

      Kalau Muslim sendiri tak tahu agama sendiri dan tak kenal Tuhan. Semua akan cakap berdasarkan akal yang sempit.

      Nyanyi dan berlakon pun rezeki yg halal. Walaupun membuka aurat oleh kerana kehendak skrip. Cetek sungguh pemikiran sedemikian.

      Delete
    3. Anon 24 July 2012 10:42,

      Saudara baca al-Quran ke tak baca? (Mungkin baca jer dgn berlagu tapi langsung tak faham apa maknanya? Sedangkan Allah berfirman Quran itu jelas dan tiada ragu2)

      Apa yang kebanyakan orang faham kononnya rambut ialah aurat datangnya daripada hadis2 daif (lemah).

      Semak dulu dalam al-Quran ada ke tak ada menyebut rambut perlu ditutup. Quran lebih menjelaskan kesopanan dgn menutup aurat dan rambut tidak dinyatakan sebagai aurat.

      Juga perlu faham apa beza 'khimar' dgn 'hijab'. Makna 'khimar' dan 'hijab' yang berbeza telah dikelirukan oleh segelintir pihak. Dapatkan terjemahan Inggeris kerana terjemahan Melayu sekarang ada banyak tokok tambahnya.

      Kalau tak percaya dapatkan beberapa terjemahan daripada pelbagai sarjana Islam dan bandingkan semua perbezaan & lihat apa pula persamaan.

      Ini link yang ulas tentang aurat dalam Quran:
      http://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2011/12/aurat-in-quran.html

      Kalau tak percaya juga, baik saudara pergi belajar hadis untuk mengenal hadis2 palsu dan daif.

      Delete
    4. saudara ni sefahaman aliran sister in islam kah?

      Delete
    5. EMm kalau Quran kata tak wajib spt yg saudara katakan, kenapa di Mekah pakai pulak? kalau ada prinsip cubalah buka aurat depan kaabah? tau pun takbleh..kt sana baru ingat wajib.blk KL xwajib? Saudara ingat Tuhan ni budak2 ke?

      Delete
    6. woi Anonymous 5 October 2012 19:07 ko biar betol rambut tu bukan aurat??? aku ni da la jahil ko jgn konpiuskn aku la tahi

      Delete
  8. Aku tengok DS Rosmah tu biasa je tapi propaganda buruk ttg diri dia sudah dibuat sejak ura2 nak jatuhkan Pak Lah sebelum DS Najib diangkat sebagai PM. Yang paling hebat dugaan DS Rosmah bila dituduh sebagai pembunuh Altantuya. Walhal malam tu dia berada dlm majlis bersama anak2 yatim. Kemudian dia dituduh membeli cincin harga berjuta walhal cincin tu dah lama dihantar semula kepada galleri di Amerika. Logiknya kalau kita nak beli cincin harga berjuta, takkan melalui pos.

    Kepada mereka yang suka telan cerita bulat2 tanpa fakta tu, fikirlah sebelum menyesal. Dulu ramai yang marahkan Tun M kerana kasihan melihat nasib Anwar dipecat tapi setelah tahu hal sebenar, ramai yang menyesal hingga tak terkata. Carilah fakta sebenar sebelum kita menuduh dan membuat keputusan.

    ReplyDelete
  9. Anon 10:42 Kampung siot kau. Tau lah kau jeles. Dulu sebab peer pressure,kena ikut org pakai tudung. Dah takleh stylo2. Dah terpakai, takkan nak bukak balik kan.. malu heheh.

    Buat lah hal sendiri. At least ZZ blog. Kau apa ada. Tutup aurat perkara personal antara tuan punya badan dgn Allah. Dosa kau perap dengki tu je dah lagi teruk dari tak tutup aurat.

    Oh ya. FYI aku pakai tudung.

    ReplyDelete
  10. Anon 10.42
    Ko ni orang Islam atau kafir sebab orang Islam takkan menghina orang sebegitu rupa.

    ReplyDelete
  11. Rileks ZZ....pakai tudung kerana Allah bukan sebab riak, tunjuk alim atau sebab anon jeles.

    ReplyDelete
  12. Bagus kajian kat wiki pasal history penulis artikel pasal rosmah ni amat menarik... cuma tak nampak kaitan artikel dgn gambar bertelekung kat mekah

    Semua orang nak masuk syurga, tapi ramai juga yang tak ikut perintahNya, contoh paling simple, menutup aurat... renung2kan... dan selamat beramaaal

    ReplyDelete
    Replies
    1. YY, kau ni anjing tun faisal kan der? Kau kena buang kerja kat kedai handphone dulu sebab kau curi handphone kan der?

      Delete
  13. yy
    Ikut perintahNya bukan tertumpu kepada tutup aurat sahaja. Jangan mudah menilai orang dari rupa paras.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul... tapi ia masih lagi salah satu perintahNya yang WAJIB bukan? pernah baca kisah Nabi diangkat waktu peristiwa Isra' Mikraj? baca apa yg Baginda saksikan hukuman bagi wanita yang tidak menjaga auratnya? kita bukan menilai tapi menasihati... salah ke? saya tak cakap pun beliau jahat? dan rupa paras tu adalah sifat rupa manusia samada cantik atau hodoh... tutup aurat atau tidak itu bukan rupa paras...

      Delete
    2. yy,

      doakan yg tak tutup aurat tu agar tutup aurat..pernah doakan tak? nasib yg bertudungpun belum tau lagi esok2..

      TQ

      Delete
    3. Betul tu. Janganlah menilai org dari tudung sahaja. Kalau YY suruh kita tengok pristiwa israk/mikraj, macam mana pula peristiwa seorang pelacur yang menjadi ahli syurga kerana kebaikannya memberi minum kepada seekor anjing yg kehausan. Dosa/pahala adalah kerja Allah.

      Delete
    4. aku tak faham korang ni ada je alasankan nak berdolak dalih kalau orang tegur. orang tegur secara baik, apa salahnya cakap terima kasih atas peringatan, insya Allah kami akan memperbaiki kesilapan. ini tidak makin ditegur makin berdolak dalih. sebelum doa kita perlu tegur dengan kata2. tapi bila berkata2 pun dah kena cantas tak boleh nak terima payahlah. kalau pasal fitnah/cerita2 politik bukan main korang ye tak pulak nak kata doakan orang itu ini, dosa/pahala kerja Allah, bukan main mengutuk mencaci mengkeji lawan, tak kira la orang bn ke pr ke, tapi bila bab2 menegur tuntutan dan suruhan agama yang WAJIB, kenapa tetiba semua nak emosional dan emosi lebih2 ni mempertahankan benda yang dah terang salah? kami bukan menilai orang tapi cuma bagi ingatan. kenapa takde orang tegur orang tinggal solat ke apa sebab mana la kami nak tau orang tu solat ke tidak, kalau bab tutup buka aurat ni dah terang2 la orang nampak. sama la kalau dah terang2 letak gambar minum arak ke main judi ke memangla akan kena tegur. kenapa susah sangat nak faham? memang dosa/pahala kerja Allah, tapi sebab tu Nabi diutuskan ke muka bumi utk beri peringatan kepada umat manusia. andai kata Nabi masih hidup dan menegur orang2 yg buka aurat ni, adakah jawapan korang masih sama? adakah bila mati nanti malaikat tanya dalam kubur kenapa tak tutup aurat, korang boleh jawab dan berdolak dalih jawab dgn malaikat dosa/pahala kerja Allah? korang tak rasa ke andai kata tetiba korang mati hari ni, gambar2 yang tak tutup aurat tu akan kekal kat internet ni sampai bila2 dan selagi orang melihat aurat anda selagi itulah anda akan mendapat dosa. ingat hukum Allah tu benda main2 ke?

      solat = wajib
      puasa = wajib
      zakat = wajib
      tutup aurat = wajib

      arak = haram
      judi = haram
      babi = haram
      zina = haram
      buka aurat = haram

      hukum dah jelas, terang dan nyata mana yang WAJIB mana yang HARAM. boleh pulak kita ambik nak ambik yang wajib sikit, nak ambik yang haram sikit. adakah layak kita duduk di muka bumi Allah ni kalau suruhannya yang semudah itu pun kita tak boleh nak ikut? aku bukannya tuju pada seseorang tapi secara umum kepada semua orang yang memandang rendah dan enteng pada suruhan menutup aurat, termasukla orang lelaki yg suka pakai seluar pendek.

      aku komen pakai nama samaran sebagai seorang hamba Allah, kalau aku rasa aku nak menunjuk2 baik dari orang yg tak tutup aurat, aku akan guna nama betul supaya aku dapat menunjuk2kan kebaikan aku, tapi tidak. aku cuma mahu ingat mengingati sesama muslim. dan aku still doakan owner blog dan sesiapa yang beria2 menentang suruhan menutup aurat tu agar mendapat sedar akan kesilapan dan menutup aurat.

      Delete
    5. aku setuju sangat dengan ko..

      Delete
    6. Yy.benar menutup aurat itu wajib bagi lelaki mahupun perempuan tetapi apakah batasannya?rambut sebagai aurat wanita bukanlah sesuatu yang bersifat qatie dan terdapat perbincangan mengenainya sehingga kini...

      Delete
    7. YY...bertanya...

      ...'adakah layak kita duduk di muka bumi Allah ni kalau suruhannya yang semudah itu pun kita tak boleh nak ikut?'..

      Soalan sy kepada YY...

      Adakah awak confident awak seorang yang layak duduk di muka bumi Allah ni? Apakah kerana seseorang tak menutup aurat maka YY boleh menegur secara terbuka dan menyebabkan seseorang rasa rendah/hina/bersalah sepanjang masa?

      Delete
    8. Semua dah aqil baliqh, dah tahu hukum hakam. Tak perlulah nak tulis macam orang tak pernah belajar ugama. Kalau Allah gugurkan dosa2nya diatas kebaikannya, mana kita tahu.

      Delete
    9. aku pun pakai tudung juga tapi rasa masih banyak lagi kekurangan apa lagi nak menegur orang lain.

      tegur orang ni macam rasa diri kita bagus pula.

      Delete
    10. macam tu la sikap manusia... tak boleh ditegur. bila saya cakap 'adakah layak kita duduk di muka bumi Allah ni kalau suruhannya yang semudah itu pun kita tak boleh nak ikut?', adakah saya cakap hanya saya seorang yg layak duduk di bumi Allah? bila kena tegur dikona sana dipusing sini... ingatan tu adalah bersifat umum, kepada saya, kepada anda dan kepada sesiapa sahaja yg berugama Islam. kalau tegur menegur tu salah dan menjadikan rasa diri ini bagus, maka tak payahla korang pun sibuk2 nak tegur najib, rosmah, anwar, nik aziz, kerajaan, pembangkang dan lain2. malah tak payah pun tegur aku kerana menegur orang lain, tak payah buat blog tak payah komen kat blog orang.

      @izad70 awak ni nampak macam seorang yg berilmu, cerita panjang isra' mikraj dikatakan ada hadis karut, rambut wanita pula dikatakan aurat bersifat qatie, bolehkah semua yg awak katakan tu disertakan dengan mana2 sumber yg boleh dirujuk? atau mungkin awak boleh boleh mula menulis kat blog sendiri mengenai perkara2 ni, at least boleh la awak berkongsi ilmu dan menyedarkan sikit orang2 lain yang terpesong ni dari sudut mata awak, daripada tulis kat ruangan komen ni hanya sebagai alasan utk berdolak dalih teguran org lain

      Delete
    11. ye lah betullah yy , lepas ni pakai tudung, berzina pun pakai tudung, pakai tudung buka bawa takpakan ? eh takpa janji pakai tudung!

      Delete
    12. jika yy mengasaskan pandangan bahawa rambut adalah aurat wanita berdasarkan 'hadis' israk dan mikraj,maka pandangan yy adalah batil kerana 'hadis' tersebut adalah palsu dan fatwa mengenainya telah dikeluarkan oleh ibn baz.ianya dapat dicari di internet dengan mudah.saya tidak pernah mengatakan bahawa rambut wanita adalah aurat dan bersifat qatie (mutlak) kerana surah an nur ayat 31 dan surah al ahzab ayat 53 dan 59 tidak menyatakannya secara jelas.begitu juga dengan hadis tentang asma,anak saidina abu bakar yang dilaporkan oleh imam abu dawud yang merupakan hadis mursal kerana perawinya khalid b. duraik tidak pernah mendengarnya sendiri dari aishah r.a.perkara ini dinyatakan sendiri oleh imam abu dawud.baru2 ini universiti al azhar telah meluluskan thesis phd shekh mustapha muhamad al rasheed yang menyatakan bahawa menutup rambut mungkin bukan suatu fardu.carilah jika ingin tahu lebih lanjut mengenai perkara ini dan jangan hanya selesa dengan apa yang fahami oleh kita selama ini...

      Delete
    13. Emmm...YY nampaknya awak kena banyak mengkaji dan membaca kerana banyak lagi kitab2 dan rahsia yang belum terungkai. Dulu ada fatwa dari Saudi yang membenarkan wanita yg memakai pewarna kuku, mengambil wuduk dan terus sembahyang kerana tidak mahu wanita tertinggal solat kerana mengambil masa membuang pewarna atau meninggalkan solat kerana kuku berperwarna.

      Begitu juga bila ada yg marah2 bila ada artis membela anjing didalam rumah tanpa mengkaji salah satu dari mazhab kita iaitu mazhab maliki yang berfatwa bahawa lidah, air liur dan bulu anjing tidak dihukumkan najis. Sebab itu ada sesetengah orang Arab dan Indonesia yang selamba membela anjing sebagai pet. Ada yg melihat mereka bersama najis tapi tak tahu sebenarnya setiap hari mereka mendapat pahala kerana mengasihi binatang.

      Islam itu mudah dan dipermudahkan untuk umatnya. Tidak sekali2 sy akan melihat wanita yg tidak menutup aurat sebagai rendah dari saya kerana mungkin peribadinya lebih mulia dari yg bertudung. Walahualam.

      Delete
    14. OMG....betul ke YY awak dulu kerja kedai handphone dan kena buang kerja sebab curi handphone??

      Now soalan 'adakah anda berhak tinggal dibumi Allah?' is so so so so so so relevant.

      (begitulah bila Allah nak balikkan kepada diri kita....nobody is perfect)

      Delete
  14. Allah dah suruh tutup aurat, tutup je la....xpun tutup je mulut tu.
    Bila Allah suruh puase, tau plak puase x tinggal...tp bile bab aurat, camtu plak jawapannya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serius aku tanya, klu orang tingal subuh/solat takde pula orang tulis kat blog atau bising2 sebab tak nampak kan. Puasa pun kalau ponteng mana orang tahu. Tapi bila bab tak tutup aurat semua nak tunjuk dia lebih baik dari orang yang tak tutup aurat.

      Delete
    2. Berjubah labuh tutup aurat tapi mulut celupar macam setan buat apa. Tak tutup aurat dosa sendiri dg tuhan mahu tanggung tapi mulut longkang buat fitnah orang selamba jadi amalan seharian camna?

      Delete
  15. Rasa nk masuk meeminang zz je..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ZZ tu dah berpunya lah cik abang wey...

      Delete
  16. rajinnya puan zamzarina selidik wikipedia... tapi baguslah at least dapat jugak orang tahu hal sebenar... so lepas ni cybertrooper bn kena rajin sikit buat pemantauan dan update artikel2 kat wiki tu mana2 yg tak betul kena diperbetulkan sebab orang2 generasi muda sekarang tak tengok sangat berita2 kat tv atau suratkhabar mainstream, diorang lebih suka baca benda2 kat internet, wikipedia dsb...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju....Congrats ZZ... Kemudahan dan kebolehan IT yg disalahgunakan... Rakan-rakan, marilah sama-sama kita berusaha utk melakukan kebaikan zahir dan batin, mulakan dari diri kita, anak-anak kita, keluarga kita dan seterusnya... InsyaAllah, semuga dipermudahkan...

      Delete
  17. http://panggungopera.blogspot.com/2012/07/bongkar-zz-dedahkan-pula-dalang-fitnah.html
    teruskan usaha anda zz
    blog zz telah dilink,pohon link kembali blog saya

    ReplyDelete
  18. Bagi anon yang percaya dengan cerita karut 'hadis' mengenai cerita panjang dalam 'israk mikraj',rujuklah fatwa bekas mufti besar arab saudi syeikh ibn baz tentang 'hadis' tersebut.mempercayai sesuatu tanpa ilmu akan mendekatkan diri dengan kesesatan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. AWAK TOLAK HADIS KE???HADIS SOHEH TUU...ELOK TANYA IMAM MASJID TPT AWAK ATAU GURU AGAMA YG MORSHID..

      Delete
    2. jangan hanya menghukum tanpa menyelidiki.siasat siapa ibn baz yang memfatwakan bahawa 'hadis' tersebut adalah palsu,bukankah itu lebih bermanfaat.jika ingin tahu syeikh abd aziz abdullah ibn baz adalah bekas mufti besar arab saudi dan bukannya mereka yang tohor ilmu agamanya dan beliau merupakan ulama yang amat berpengaruh dalam pengajian hadis...

      Delete
  19. kakaka... pembangkang kat dalam ni hanya brani membuat serangan peribadi sahaja, bukan nak jawab fakta dengan fakta... lari tajukkkk..aka spin... bijaknya...

    ReplyDelete
  20. NOK SUKO AKU NGA FUOK2 PENCACAI BN

    ReplyDelete
  21. GOTCHA ...!!!

    General IP Information

    IP: 115.134.32.194
    Decimal: 1938170050
    Hostname: 115.134.32.194
    ISP: Telekom Malaysia Berhad
    Organization: Telekom Malaysia Berhad
    Services: None detected
    Type: Broadband
    Assignment: Static IP
    Blacklist:
    Geolocation Information

    Country: Malaysia
    State/Region: Johor
    City: Bandar Penggaram
    Latitude: 1.8548
    Longitude: 102.9325

    ReplyDelete
    Replies
    1. wow!! aku suka bab mencari kebenaran menggunakan fakta ni. Bravo!! kita lihat siapa empunya Ip tersebut..didaftar atas nama siapa...

      orangkulai

      Delete
  22. Sayang sgt dengan rosmah tu...back up ....back up....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ....daripada wan azizah yg tutup rapat suami berzina dan meliwat.

      Delete
  23. Aku pun ade bag birkin..SO WHAT...

    ReplyDelete
  24. lihatlah wajah dan wadah pr bila kena batang hidung mereka....cuba terima jer benda yg betul dan siap bukti ni..dan klau ada fakta dan bukti sebaliknyer keluarkan...jenuh nk spin citer.atleast ZZ telah berusaha meleraikan fitnah pun dah jd tanggungjawab dia org islam menyelamatkan saudaranyer dri dosa.....susah sngat ke nk terima?atau rasa senang hidup dlm fitnah.

    ReplyDelete
  25. Ampunkanlah segala dosa muslimin dan muslimat, mukminin dan mukminat samaa ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia. Berkatilah usia/rezki/kesihatan yang masih ada dan bersedekahlah untok bekalan didalam kubor dan akhirat nant. Jangan lupa mendoakan juga Ibu bapa dan dimana anak anak kita yang akan mendoakan kita nanti......

    ReplyDelete
  26. KALAU NAK KENAL WATAK WATAK PUAK PUAK PAS, LAHAT KOMEN 10.42, ITULAH WATAK ISLAM AJARAN PAS, BETOL LAH ORG CAKAP PAS, PARTI AJARAN SESAT, DAH LAH SESAT SANGGUP JADI KALDAI DAP, PKR PULA TU ...INSAFLAH

    ReplyDelete
  27. ngape la puak pakatan ni cuak sgt ds rosmah ni....buat apapun jadi isu... dia nak promo laki dia ke..dia nak promo diri dia ke..lantak pi la..lagipun kalau bukan ds rosmah yg nak jaga datuk najib ni takkan kita nak wan azizah plak yg tolong promo datuk najib???awat la bingai sangat....

    Aurat wanita hanya dengan bertudung ja ka??? kat belah pantai timur tu ada seorg ulama tersohor mengharamkan muslimah dari negeri yg dipimpinnya menyertai tilawah kerana suara wanita itu aurat katanya.....la ni ulama itu juga yg bukan sahaja membenarkan muslimah negeri tersebut menyertai tilawah Al-Quran malah menggalakkan muslimah terpekik melolong atas pentas ceramahnya.....apa plak fatwanya skrg????

    pokoknya..jangan samakan perjuangan nabi dgn perjuangan politik sempit anda.......

    ReplyDelete
  28. Aurat wajib di pelihara
    Mulut juga wajib dipelihara
    Segumpal DAGING dlm tubuh paling wajib dipelihara
    Bila busuk DAGING tersebut, maka busuklah seluruh anggota badan

    ReplyDelete
  29. Kolotnya pemikiran pengagung Anwar. Fitnah cincin tu dah tak laku semua dah tahu tujuannya utk pertunjukan amal Bakti yg di naungi DS Rosmah. Setakat tunjuk dokumen masuk Kastam(itu shj yg ada) kemudian letak harga sesuka hati dan kata pemiliknya adalah DS Rosmah adalah teknik biasa pembangkang utk kaburi mata umum.

    Tapi dokumen rasmi pembayaran berlebihan dari nilai pasaran utk beli lombong dari syarikat kroni Talam /Trinity dilupakan. Begitu jugak pinjaman mudah kerajaan Pusat berkaitan pemulihan air diKelantan walaupun hakikatnya ia diseleweng dan tiada satupun kerja dibuat tapi biasalah.. diorang buat2 buta.

    ReplyDelete
  30. i love kerajaan pimpinan Barisan Nasional......

    ReplyDelete
  31. ...tahniah ZZ kerana menulis dengan bukti dan fakta. Ramai yg tak tahu pasal wikipedia ni juga sekarang dah tahu modus operandinya. tahniah juga sebab dapat trace IP address penyumbang fitanh tersebut. harap2 SPRM akan buat sesuatu. kita lihat siapa yang kenaaaa...

    ReplyDelete
  32. Love BN.. sy org muda uitm shah alam

    ReplyDelete
  33. Salam semua
    kepada cai2 PAS...yang engkau sibuk orang x pakai tudung apasal... kau igt jaga tepi kain orang tu elok sgt ke? kalo pakai tudung tu blh jamin seseorang tu masuk syurga ke? zaman nabi dlu pelacur pun Allah ampun kan dosa dia sbb bagi anjing minum ja la.. jgn nilai manusia dari luaran...dalam kena kira jgak...tu la dok ikut sgt ckp lebai2 pas jadi macam tu la...semua menda jadi politik!!!

    ReplyDelete
  34. cakap banyak tak guna , aku cabar mana2 pecacai totok pembangkang berikan bukti samada gambar , tukang nikah , tempat nikah , saksi atau apa2 bukti sahih lain bahawa Ismeth pernah nikah dengan Rosmah ! kalau takde ...bermakna kamu hanya tahu berbohong seantero dunia siang dan malam

    tapi beginilah sikap orang pembangkang , otaknya terkangkang ! bila tak dapat jawab hujah , bila kantoi menipu mereka akan spin lari isu lain ...
    serang peribadi , cakap dosa pahala macamlah mereka tu baik sanggat , alim sanggat ...macamlah dia tu dah terjamin masuk syurga !
    poorahhhhhh ...cittt

    ReplyDelete
    Replies
    1. mcm anuwar la.... anak beranak, suku kaum, cai2 dia semua kaki spin....

      Delete
  35. Fitnah makanan harian pakatan. Sejak bila rosmah ganti najib??? Pakatan haramjadah bodo!!

    ReplyDelete
  36. Tahniah ZZ atas pembongkaran ini-satu dunia dah terjawab, dan kita jgn heram kalau ada org spin cerita lain mengenai pembongkaran ini-nak pakai tudung ka tak nak pakai ka apa hampa dok kesah awat ingat kubuk hampa sekali ka dengan kubur dia org yg tak pakai tudung-Kita nak tunggu nama sapa yg memulakan fitnah ini, lepas ne kita tenggok sapa pulak yg. nak kena saman dengan DSSA dan Pak Ngah baru dia ada akai dan tau langit tinggi ka rendah.

    ReplyDelete
  37. Salam, pembetulan konsep hukum Islam
    Dlm hukum menutup aurat adalah wajib. Beri alasan berlakon ikut skrip kena buka tudung itu fahaman org yg xfhm dan xkenal agama. Tiada kelonggaran dlm urusan hukum Allah yg wajib itu dgn alasan cari rezeki..sbb rezeki Allah itu sgt luas..crlah jalan2 yang halal.. yakinlah dgn janji Allah. bukan dgn penerbir atau pengarah filem yg bgnkita rezeki atau tentukan hidup mati.

    Tetapi tidak pula bg kita harus untuk mengumpat org yg tidak pakai tudung sempurna aurat, sebaliknya kita nasihat dan doakan. Semakin hari semakin ramai yg berhujah agama ikut logik hawa nafsu..jika tidak tahu lebih baik diam dr berhujah dgn jahil akhirnya mengubah hukum dan mendatangkan dosa.

    Islam itu indah dn dipermudah untuk kita..jgn kita yg putar belitkan utk kesesuaian nafsu ammarah kita..

    ReplyDelete
  38. cuba rujuk surah an nur yat 31 dan surah al ahzab ayat 53 dan 59 untuk memahami batasan aurat wanita dan samada rambut adalah aurat mereka yang wajib ditutup.sila rujuk juga hadis yang dijadikan sandaran bagi mewajibkan menutup rambut wanita dan fahami status hadis tersebut...

    ReplyDelete
  39. tahniah sy ucapkan kpd ZZ kerana membongkar dalang sebenarnyer yg fitnah ds rosmah....dio orng nie aku rasa x patut duduk kat malaysia la..elok campak jer kat thailand.....suka sangat fitnah ds rosmah..apa yg ds rosmah bt kat dia orng pon aku x tahu la......mcm mana ketua dio orng mcm tu la jugak pencacai2 dio orng suka fitnag dan menjatuhkan maruah orng.........bila kena kat diri sendiri laju la bt sidang media ckp blogger2 umno suka fitnah la apa la...tp bila ckp kat orng x sedar plak diri tu ye..apa2 pon syabas jugak aku ucapkan pd ds rosmah kerana beliau x cepat melatah.....

    ReplyDelete
  40. Zz..please moderate dulu comment2 di sini ya...sebab dah jadi medan pergaduhan lah plak...hehe

    ReplyDelete
  41. Hujah dgn gaduh tak sama Anon 01:45. Bagus hujah dan share knowledge. Nak terima atau tak... terpulang. Betul/salah pun takde siapa boleh confirm. Dunia punya hal memang mcm tu. Hari pembalasan akhirat kelak confirm kena jatuh hukum.

    Yg peliknya berkaitan hujah aurat, seluar pendek, tayang paha, lutut, tak bertudung & dedah rambut dikhalayak ni... takde seorang muslim/muslimah dlm dunia ni.. yg berani laksana haji/umrah tanpa menutup aurat. Sedangkan berani pulak argue.... Pelik.. kan... Agaknya apa akan jadi kalau ada jugak yg berani solat/haji/umrah tayang rambut cantik atau paha seksi??

    Apa kata Pak Arab kat masjidil haram.. Pak imam dan jemaah lain dlm surau/masjid...

    Ni yg confuse ni.... fening la aku mcm ni.. ada doule standard aurat pulak... Solat/haji/umrah aurat=kecuali muka tapak tangan hinggakan buat lebih bagus bertelekung... selain dari tu dikhalayak ramai aurat= tayang je.. bukan rambut cantik je.. tayang je semua yg seksi2.

    Adeyy.. Maka hasilnya org lain yg iman tak berapa nak kuat tu... faham2 je lah.. Guarantee toleh 8x pun tak cukup... Sedangkan yg pakai tudung muka lawa jln dgn suami dan anak2 pun... kdg2 2/3x toleh... tu lah dia kesannya pd org lain.. tak pasal2 dpt tambah tipiskan iman.

    So mana satu standard yg kita nak ikut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. aurat semasa beribadat adalah berdasarkan pakaian yang dipakai oleh isteri2 rasulullah s.a w dan juga rasulullah s.a.w sendiri semasa menjalankan ibadat tersebut.dalam kehidupan seharian ianya adalah berbeza.dalam surah al ahzab ayat 32 ada dinyatakan "wahai isteri2 rasulullah,kamu adalah berbeza dengan wanita2 lain".apa yang jelas adalah,surah an nur ayat 31 tidak menyatakan secara jelas bahawa rambut perlu ditutup tetapi bahagian dada wanita yang perlu ditutup.wallahualam bissawab...

      Delete
  42. Ikutlah cara Rasululah S.a.w dan Sahabatnya r.a yang telah mendapat reda Allah s.w.t

    ReplyDelete
  43. huhuhu maha hebat punya fitnah kpd ds rosmah ni.. sanggup buat wikipedia.. manusia haramjadah saja yang buat fitnah2 mcm ni.. lagi cakao tak mau ikut hukum nak menjatuhkan hukum kepada orang lain pulak

    ReplyDelete
  44. nak suruh pakai tudung suruh ikut hukum, ikut sunah Rasululah.. tapi bab nak buat fitnah menjatuhkan aib orang lain tahap gunung berapi korang tak de pulak nak ikut hukum.. ikut sunah Rasululah.. perangai iblis jin afrid mana korang ikut ni.. korang ada tuhan sendiri ke siap boleh buat apa saja yang korang suka, mancaci mencerca membuat fitnah yg hebat2..

    ReplyDelete
  45. sibuk bising ds rosmah ganti najib.. ds rosmah rasmikan majlis.. korang ni memang katak bawah tempurung yeee.. ds rosmah banyak menjadi penaung untuk badan2 sekarelawan.. so apa salahnya dia rasmikan majlis yang dia dijemput khas.. apasal otak korang ni dengkal sempit sangat macam puak taliban..

    ReplyDelete
    Replies
    1. bapak ko..ko yg sempit..bodoh. kte tggu je pru 13 ni. sape yg berambus ke overseas dlu klo bukan najib & mahadir

      Delete
  46. Ma makna Al-buriti?
    Anwar?
    Limaaza?

    ReplyDelete
  47. Tahniah zz kerana membongkar isu ni dan membuatkan puak pakatan tak dapat duduk diam.. Tahniah!

    ReplyDelete
  48. korang yang lain jgn layan sangat anjing gila pakatan ni.. Makin dilayan makin menjadi.. Dorg dah goyang sebenarnya tu. Hahahaha

    ReplyDelete
  49. Tahniah zz dan seorang hamba Allah yg telah mendedahkan latitude dan lattitude pengedar fitnah itu. Semoga pihak berkuasa dapat pergi ke tempat tersebut dan ambil tindakan. kita sedia maklum bahawa selagi SIPOLAN itu belum mencapai matlamatnya maka sesiapa sahaja yang memegang jawatan PM akan menjadi sasaran propaganda dan fitnahnya termasuk seluruh ahli keluarganya. Tidak hairan kalau selepas ini akan ada lagi perkara seperti ini akan terjadi kepadaPM dan isterinya.

    Mereka tidak kahwin lari ke Siam sebagaimana SIPOLAN tu yang hanya indah dipandangan mata.

    ReplyDelete
  50. biler ditegur sal aurat, sstgh pengkomen diatas dikaterknnya menghinalah, jeleslah, dn mcm2 hinaan,astaghfirullAh.. walhal perintah menegur tu dtg dr firman Allah s.w.T yg bmaksud, "Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu MENYURUH BERBUAT SGALA PKARA BAIK dan MELARANG DRPD SGALA PKARA YANG SALAH (buruk dan keji) serta KAMU PULA BERIMAN KPD ALLAH (dengan sebenar-benar iman) dan kalaulah Ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada yang beriman dan kebanyakan mereka orang-orang yang fasik." (Ali imran;110). jd... apakah yg kita nk dpertikaikn lg tntg kewajipan menegur pkara yg benar? ditambah pula dgn sabda Rasulullah s.a.w bmksud, Sabda Rasulullah:

    “Barang siapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah dia mengubahnya (mencegahnya) dengan tangannya (kekuasaannya), jika dia tak mampu, maka dengan lidahnya (menasihatinya), dan jika tak mampu juga, maka dengan hatinya (merasa tidak senang dan tidak setuju), dan demikian itu adalah selemah-lemah iman”. (Dikeluarkan oleh Imam Muslim Rahimahullahu). agak2nyelah kn... klu Rasulullah s.a.w msh hidup skrg dan menegur kita dgn demikian, adakah kita menuruti dakwah baginda ataupun mghina baginda sptmana yg dilakukn oleh Arab2 jahiliah thdp baginda? naudzubillah.. adakah baginda tersenyum ataupun menangis melihatkn umat2nya melnaggar hukum Allah dan menghina org2 yg menyeru ke arah kbaikn? jadikn lah ayat2 Al-Quran dan hadis sbg hujah dan jwpn bg smua persoalan kita sblm mlakukn sesuatu. renung2kn dan slmt bermuhasabah... kpd zz, alhamdulillah, anda tlh mnolong insan drp fitnah..smg Allah melimpahkn taufiq dan hidayah buat kita semua. amin...

    ReplyDelete
  51. jangan suka megata orang betolkan diri sendiri sebelum megata orang yang bukak-bukan

    ReplyDelete
  52. setiap kata yang tidak benar atau fitnah adalah dosa yang baling besar bagi kita kenapa kita nanpak kesalahan orang lain sedangkan kita pun ada yang tak betol juga ..

    ReplyDelete
  53. rosmah beli panda 2 ekor nk buat bantal tido...hahahahaha

    ReplyDelete
  54. But, even following Jolie-Pitt lawyers wrote to the "News of the Globe" saying the story was
    false, the newspaper then published a second story saying the pair have been arguing
    more than where the information they had separated had been leaked from.


    Here is my blog flex belt review

    ReplyDelete
  55. That way you'll get to find out the equipment and exercises and it'll be quicker than
    looking and examining content pieces on the internet.


    Take a look at my page excercise equipment

    ReplyDelete
  56. The Bowflex equipment are offered with fat resistance from 210lb to 410lb,
    so that they possess a identical upper bodyweight array on the Soloflex.


    my blog post http://www.getfitnstrong.com/bowflex-dumbbells/reviewing-bowflex-selectt...

    ReplyDelete
  57. Isometric exercising offers everyone with a safe and sound substitute to possibly perilous absolutely free
    excess weight exercising plans.

    Here is my web page ... Report abuse

    ReplyDelete
  58. The subsequent working day, do the reverse - execute 75% fat lifting, along with the other 25% to cardio.


    my blog ... dumbbells for sale

    ReplyDelete
  59. As a way to obtain the most away from this kind of gear, you will need to to
    start with ascertain which muscle mass teams you would
    like to develop.

    Review my web-site :: sit up bench

    ReplyDelete
  60. Due to the fact you can find just one established of dumbbells,
    they may not take up a lot place.

    Here is my weblog ... weights and dumbbells for sale

    ReplyDelete
  61. Neglect commuting and work out at your house.

    Review my homepage :: Click That Link

    ReplyDelete
  62. Just after some time when i come across this can be much too straightforward for me,
    I then maximize the weights 5 pounds on each degree and so
    forth right after a handful of weeks at a level.

    Check out my web-site; Skip Navigation

    ReplyDelete
  63. This sales opportunities to vasodilation of muscle mass
    cells and relaxes the smooth muscle mass cells.


    Look at my web-site - bowflex selecttech 552 dumbbells review

    ReplyDelete
  64. There is some great anti-virus and security software for Android and
    many address the two issues in one. Although the official announcement for Samsung Galaxy S3 handset will come in several months,
    every Android enthusiast is eager see the technical specifications of the Samsung's next flagship smartphone. The design of the phone with slightly round configuration makes it common to the looks of the Samsung Galaxy Nexus.

    Check out my webpage; samsung s3

    ReplyDelete
  65. Another new aspect is on the front, right above the display on the upper right corner.
    Who knows, maybe you can start a twelve string revival.
    However, it does not really have to be that way anymore.


    Have a look at my web-site: galaxy note

    ReplyDelete
  66. In defense of your structure, quite a few reviewers considered this form was truly less complicated to grip.


    Look into my weblog: bowflex 552 selecttech dumbbells

    ReplyDelete
  67. Whenever your purpose is usually to get toned you desire to think about doing exercises in opposition to resistance at
    the least 3 days each week.

    Here is my web-site free weights for sale

    ReplyDelete
  68. Pгеtty! Тhis has been an increԁibly wonderful рost.
    Thank you fοr pгοviԁіng thiѕ information.


    my ρage - reputation management

    ReplyDelete
  69. Essentially the most active polyphenol in green tea is epigallocatechin gallate (EGCG).


    My website - dumbbells for sale

    ReplyDelete
  70. I’m not thаt much of a internet readеr to be hοnest but your sitеѕ rеаlly nice,
    keер it up! I'll go ahead and bookmark your site to come back down the road. Many thanks

    Look into my web-site; diamondlinks review

    ReplyDelete
  71. Just go and browse through some serviceed online websites
    and acquisition out the deals of your best with
    just few simple clicks. The thinking is much cases are questionable to be settled within large bags time you length.
    Sources demonstrate that this newly designed
    solution designed to offer a streamlined framework for enterprises
    to unfurl mobile apps for Blackberry Play - Book tablet users within
    the organization.

    Review my webpage - playbook review

    ReplyDelete
  72. If you'd like to indulge in some Hollywood style glamour, 3-D Glitz offers phone cases that are just right for you. This article lists the most promising and thought provoking tech gadgets available for under $100. In this day and age it is impossible to stay on top of all the latest pieces of technology.

    Here is my webpage: apple tv

    ReplyDelete
  73. The Canon refurbished cameras are able to provide this quality and reliability because
    they have been checked, repaired and serviced
    by their manufacturers. The Power - Shot SD890 IS Digital Camera is
    on the cutting edge of Canon technology, being the
    only of its class to offer a full 5x digital zoom.
    Well Canon, hate to say it, but most amateurs don't like to haul around an external flash unit.

    Here is my site canon 6d

    ReplyDelete
  74. Many people experience problems when they first buy and install their Roku digital video player.
    All 3 of the devices take care of high-definition streaming video, although the XD is the most reasonably priced with
    1080p capability. This is useful if your TV
    is connected to an audio system, as you can browse your i - Pod library
    and select songs wirelessly from the handheld device.

    ReplyDelete
  75. Hey! I simply want to give an enormous thumbs up for the good
    data you have right here on this post. I might be coming again to your weblog for more soon.


    Also visit my site ... semi trucks for sale in fontana california

    ReplyDelete
  76. Vacant Can Shoulder Increase - This training is effective by keeping your upper arm parallel
    in your human body using the elbow bent at a correct angle,
    making sure that the reduce arm is pointing far
    from one's body and is thus perpendicular for your physique.

    my webpage free weights for sale used

    ReplyDelete
  77. There are a selection of fitness products readily
    available, so how will you pick which happens to be right
    for yourself.

    My homepage; adjustable dumbbells

    ReplyDelete

Note: only a member of this blog may post a comment.

ANDA MUNGKIN SUKA NAK BACA.. TERSERAH PADA SELERA MASING-MASING..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...