Translate in your language

Wednesday 23 May 2012

18SX – BONGKAR RAHSIA PENJAGAAN KESIHATAN ALAT KELAMIN (bahagian 1)


Secara umumnya, rawatan kesihatan organ pembiakan lelaki sama dengan rawatan organ pembiakan wanita, iaitu bermula dengan menjaga kebersihan secara umum.

Dibanding dengan vagina, zakar cenderung lebih "kuat" terhadap jangkitan dan iritasi kerana sebahagian besar zakar dilindungi kulit yang cukup tebal. Pada umumnya, rawatan kesihatan organ pembiakan lelaki sama dengan rawatan organ pembiakan wanita, iaitu bermula dengan menjaga kebersihan secara umum.

Untuk menjaga kebersihan alat kelamin kita, ada beberapa perkara yang perlu diperhatikan. Pertama, selalu mencuci tangan sebelum dan sesudah membuang air kecil. Ini adalah untuk mengelakkan zakar dari kotoran yang berasal dari tangan, sekaligus agar tangan kembali steril setelah memegang zakar. Kedua, jangan malas untuk selalu membersihkan kawasan sekitar zakar setiap kali mandi.  

Mengenai organ kemaluan lelaki memang terdedah dengan cendawan, terutama daerah lipatan paha dan bawah beg kencing. Oleh itu, selalulah menjaga kebersihan daerah-daerah tersebut. Ketiga, secara berkala, cukurlah bulu kemaluan agar rapi dan tidak menyebabkan kelembapan. Daerah yang lembab sering kali menjadi tempat subur bagi kulat.

Masculean Wash - cecair kebersihan bahagian sulit lelaki yang menyegarkan dengan keharuman semulajadi untuk meningkatkan keyakinan lelaki

Pentingnya Seluar Dalam

Seluar dalam berfungsi menjaga zakar dan beg kencing (scrotum) dari goncangan, selain agar kita selesa. Sebaiknya, kenakan pakaian dalam yang diperbuat dari kapas kerana bahan ini menyerap peluh sehingga tidak membuat kepanasan dan lembab.

Elakkan memakai seluar dalam yang terlalu ketat, kerana selain membuat peredaran darah tidak lancar juga akan membuat zakar dan testis kepanasan. Panas berlebihan, yang disebabkan oleh suhu udara, keringat, dan pakaian yang terlalu ketat, boleh menurunkan kualiti sperma dalam menggangu sel telur.

bersambung... 

1 comment:

Note: only a member of this blog may post a comment.

ANDA MUNGKIN SUKA NAK BACA.. TERSERAH PADA SELERA MASING-MASING..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...