Translate in your language

Wednesday 23 May 2012

18SX – BONGKAR RAHSIA PENJAGAAN KESIHATAN ALAT KELAMIN (bahagian 2)

sambungan...

Masculean Wash
Masculean Wash - Kaum Lelaki juga harus dididik tentang kepentingan penjagaan kebersihan alat kelamin

Memeriksa Testis

Pemeriksaan testis atau buah zakar boleh dilakukan sendiri untuk memastikan tidak terdapat benjolan atau gumpalan yang mungkin merupakan tanda-tanda awal kanser testis.  

Menurut beberapa sumber, kanser testis merupakan kanser yang sering terjadi pada lelaki berusia 25-30 tahun kerana pada masa itu, kaum lelaki masuk dalam tahap puncak kematangan seksual. Kanser tersebut boleh merebak ke bahagian tubuh yang lain. Kerana itu, amat penting untuk mengesannya sejak awal sehingga dapat diubati sebelum semakin parah.

Pemeriksaan testis dilakukan dengan cara:
  • Kenalilah bentuk, saiz, dan berat testis.
  • Dengan menggunakan kedua-dua belah tangan, raba testis.
  • Waspada sekiranya terdapat benjolan kecil di bawah kulit, di bahagian depan atau sepanjang testis. Benjolan ini mungkin sebesar butiran beras atau kacang. Bila ada pembengkakkan atau benjolan, segeralah berjumpa doktor.

Lakukan pemeriksaan yang sama secara teratur. Bila testis ada benjolan atau bengkak, ia tidak bererti telah dijangkiti kanser. Untuk memastikannya, tentunya kita harus segera berjumpa doktor. Apabila dikesan dan dirawat pada peringkat awal, kanser testis biasanya dapat disembuhkan secara total.

Jangan ragu-ragu untuk berjumpa doktor, terutama doktor kulit dan kelamin, untuk melakukan pemeriksaan rutin.
Selain pemeriksaan secara rutin, kita juga harus segera berjumpa doktor apabila mengesan atau menghadapi simptom-simptom seperti berikut: terdapat luka, lecet, atau ruam, atau kutil di daerah testis; terasa gatal terus-menerus; dan saluran kencing mengeluarkan cecair yang tidak biasa. Gejala tersebut merupakan indikasi bahawa organ kelamin sedang dijangkiti penyakit.
phos-X atasi masalah penurunan seksual
phos-X dirumus khusus untuk meningkatkan tahap reproduksi dan menguatkan tenaga batin

Kesihatan organ reproduksi sangat mempengaruhi kesuburan. Selain itu, kemudahan dalam melakukan hubungan seksual juga bergantung kepada bagaimana kita menjaga kesihatan dan kebersihannya. Mulakan kesihatan organ reproduksi anda dengan menjaga kebersihannya.

Dapatkan Siri Intimasi Harmony dipasaran
 

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

ANDA MUNGKIN SUKA NAK BACA.. TERSERAH PADA SELERA MASING-MASING..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...